Przejdź do głównej zawartości

Niesprawna wkrętarka, czyli wymiana Ni-Cd na Li-ion...

 

Tym razem o typowym problemie wkrętarek z akumulatorami niklowo-kadmowymi Ni-Cd.

Ostatnio dostałem zapytanie w sprawie wkrętarki: mimo naładowania akumulatora, wkrętarka działa tylko przez chwilę. Postanowiłem rozwiązać ten problem. Szybkie oględziny:

Jak widać zastosowano akumulatory niklowo-kadmowe Ni-Cd, które nie lubią głębokiego rozładowywania oraz niepełnego ładowania. Padła decyzja: wymiana na akumulatory w technologii Li-ion. Zamówiłem odpowiedni pakiet złożony z 4 akumulatorów 18650 połączonych szeregowo:


Akumulatory tego typu potrzebują odpowiedniego układu nadzorującego ich pracę, tzw. BMS:


Montaż elektryczny akumulatora:


Nie obyło się bez zmiany układu ładowania:


Montaż mechaniczny akumulatora:


Krótkie podsumowanie: za dwa pakiety akumulatorów Li-ion, ładowarkę i dwa układy BMS zapłaciłem 120 zł. W przypadku wymiany samych ogniw Ni-Cd koszt wymiany w dwóch akumulatorach szacuje się na 240 zł. Dodatkowo stara wersja akumulatora miała pojemność 1,2 Ah a nowa wersja ma 2,5 Ah, czyli za pół ceny uzyskałem dwukrotnie wyższą pojemność, a także redukcję masy akumulatora z 500 na 300 g.

Komentarze