Przejdź do głównej zawartości

Tester elementów elektronicznych, czyli z angielskiego na nasze...

Tym razem opowiem o pewnej przygodzie związanej z mikrokontrolerami AVR.

Jakiś czas temu zakupiłem tester elementów elektronicznych na Aliexpress. Po kilku tygodniach otrzymałem przesyłkę z takim oto testerem.

Przystąpiłem do użytkowania tego testera, który posiadał software jak poniżej.

Po pewnym czasie użytkowania stwierdziłem, że jednak język angielski nie jest do końca dobry - wolałbym polski, a także szata graficzna (czcionki, ikony) mogłaby być lepsza. Postanowiłem sprawdzić co zawiera tester.

Okazało się, że na pokładzie jest ATMega 328P. Zatem rozpocząłem poszukiwania informacji na temat testera. Trafiłem na stronę: https://www.mikrocontroller.net/svnbrowser/transistortester/ gdzie znalazłem model swojego testera. W sieci znalazłem informacje, że tester opracował człowiek o pseudonimie Markus, a Chińczycy skopiowali jego rozwiązanie. Markus udostępnił wszystkie pliki potrzebne do zaprogramowania mikrokontrolera, zatem zainstalowałem Atmel Studio 6 i wziąłem się do pracy.

Postanowiłem, że tester dostanie oryginalne rozwiązanie Markusa (dodatkowe funkcje w stosunku do Chińskiej wersji) oraz dostanie polski język i kilka bajerów ode mnie. Prace nad modyfikacją plików źródłowych trwały pewien czas - przetłumaczeniu uległ plik Makefile (odpowiedzialny za definicje konfiguracji testera na poziomie generowania plików maszynowych) oraz wszystkie napisy na wyświetlaczu. Po tłumaczeniu i poprawnym skompilowaniu plików cytując klasyka "Nadejszła wiekopomna chwyla" mianowicie wlutowałem do testera goldpiny odpowiedzialne za komunikacje programatora z mikrokontolerem i podłączyłem programator.

Jak zwykle na początku chciałem uzyskać od mikrokontrolera pliki maszynowe, które aktualnie posiada. Próba odczytu i zaskoczenie - program twierdzi, że mikrokontroler nie zawiera plików. Stwierdziłem zatem, że jest to swoiste zabezpieczenie antyplagiatowe ze strony producenta. Postanowiłem że "w ciemno" załaduje swoje pliki maszynowe. Ładowanie plików przebiegło pomyślnie, uruchamiam tester i...


...sukces :) Oczywiście tester z nowymi plikami nie miał danych korekcyjnych z kalibracji, zatem uruchomiłem tą procedurę z poziomu testera.

Podczas kalibracji, tester podpowiada co należy zrobić. Po kalibracji przejrzałem menu testera:

Wszystkie funkcje dla tej wersji okazały się dostępne. Praca nie poszła na marne :)
Oto przykładowe zastosowania testera:

Tester pracuje poprawnie. Jest niezastąpionym narzędziem podczas napraw. Umożliwia w prosty sposób określenie sprawności oraz wyznaczenie parametrów wielu elementów elektronicznych między innymi: rezystory, kondensatory, cewki, diody, tranzystory, tyrystory i inne.

Komentarze